Keď vtáčka lapajú, pekne mu spievajú.

Dnes sa v online komunikácii viac, ako kedykoľvek doteraz snažíme zaujať v prvých slovách či sekundách. A to aj v pracovnej inzercii, keď sa snažíme zaujať najlepších kandidátov na trhu práce. Pri pracovnej inzercii ideme na tenký ľad. Ak sa snažíme zaujať vecami, ktoré reálne nevieme ponúknuť ani našim súčasným zamestnancom, nieto ešte nováčikom, môže to mať fatálne následky.

Pracovné inzeráty často popisujú atraktívny kolektív, moderné technológie, sľubujú rozmanité benefity … Ako to už býva, diabol je zakliaty v detailoch. Ak zamestnanecký zážitok novo nastúpeného zamestnanca nekoliduje so sľubmi v inzercii môžeme čakať sklamanie, nespokojnosť až hnev.

Dôsledky nesúladu medzi tým, čo sľubujete a čo skutočne zažívajú vaši zamestnanci, sú doslova hmatateľné. Zamestnanec, ktorý sa cíti podvedený, nebude len sklamaný, ale aj nahnevaný. Jeho sklamanie a hnev sa však často rýchlo šíria cez sociálne siete do jeho sociálnej bubliny.

V tejto bubline sa stretávajú ľudia s podobnými hodnotami a očakávaniami. A títo ľudia sú práve tí, ktorí by mohli byť budúcimi zamestnancami vašej firmy. Zlá skúsenosť jedného zamestnanca sa tak stáva verejným šrámom na reputácii vašej firmy a tá sa napráva oveľa ťažšie, ako by sa zdalo na prvý pohľad.

Podobný dopad to má aj na vašich súčasných zamestnancov. Myslíte, že nevidia vašu inzerciu? Koľko z nich sa postaví za vašu firmu a potvrdí vašu ponuku v inzercii a koľko z nich naopak odrádza svojich známych, aby ani neuvažovali nad tým, aby sa u vás o prácu uchádzali? Skreslená “marketingová” ponuka v pracovnej inzercii nerobí z vašich zamestnancov lojálnych ambasádorov vašej firmy, ale naopak.

Mnohí zamestnávatelia, ktorí riadia firmu na tepe doby využívajú koncept EVP (Employer Value Proposition). EVP môžeme chápať ako súbor odmeny, hodnôt, benefitov a skúseností, ktoré firma ponúka svojim zamestnancom výmenou za ich pracovný výkon. Je to akási obchodná ponuka pre tých, ktorí zvažujú nástup do konkrétnej spoločnosti. Následný zamestnanecký zážitok by mal byť nielen lákavým sľubom na papieri, ale skutočnou realitou pre každého, kto sa rozhodne nastúpiť do vašej firmy.

Ako teda zabezpečiť, aby sa EVP prejavilo v reálnom firemnom živote a neostalo len pri prázdnych sľuboch na papieri? Kľúčom je reálnosť a transparentnosť. V pracovných inzerátoch treba uvádzať len to, čo firma skutočne ponúka a čo môže zamestnancovi garantovať.

Preto je dôležité, aby sa predstavitelia firmy vážne zamysleli nad tým, čo môžu a chcú zamestnancom ponúknuť. Zistiť to, prečo vaši súčasní zamestnanci pre vás stále pracujú, čo očakávajú vaši ideálni kandidáti, čo ponúka vaša konkurencia na trhu práce. Definovať si cieľovú skupinu vašich vysnívaných nových zamestnancov a kde a ako na nich optimálne komunikovať. Pre dosiahnutie efektívnych výsledkov odporúčam angažovať externých expertov, ktorí vám s tým pomôžu.

V konečnom dôsledku ide o konkurencieschopnú ponuku, doručenú ideálnym ľuďom optimálnou cestou. Pravdivá ponuka (EVP) nielenže priláka správnych kandidátov, ale aj vytvára pevný základ pre dlhodobé a vzájomne prospešné pracovné vzťahy. Len tak môžete očakávať, že vaši zamestnanci budú šíriť do sveta pozitívne informácie o svojej pracovnej skúsenosti.

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Pre výber služieb ktoré poskytujem kliknite sem

Ak hľadáte odpoveď na otázku v oblastiach, ktorým sa venujem napíšte mi prosím do komentárov. Témy, ktoré sa budú opakovať sa pokúsim spracovať a odpovedať.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov