Som vtipný, a preto ma moji ľudia musia milovať!

Doba sa zmenila! Mladí muži a zvlášť ženy sú dnes oveľa citlivejší na humor “za každú cenu”. Zosmiešňovanie správania, “vtipné” poznámky k výzoru alebo k oblečeniu či sexizmus nieje najlepšia taktika, ako ich udržať vo firme a motivovať ich k najlepším výkonom. Nechcem sa tu hrať na moralistu, bohužiaľ sa s tým stretávam v praxi pomerne často. Zamyslite sa spolu somnou nad touto témou. Možno zistíte, prečo opustil vašu firmu niekto kvalitný a vy dodnes nerozumiete prečo.

Vždy, keď sa humor stane zbraňou, je to signál, že niečo nie je v poriadku. V práci by sme mali oceniť humor a jeho pozitívne účinky na pracovné prostredie, no je dôležité mať na pamäti jeho hranice a účel. Bohužiaľ, niektorí manažéri alebo podnikatelia sú presvedčení, že ich primitívny a často urážlivý humor je kľúčom k popularite a priazni zamestnancov. No skôr než si vlastné ego nakŕmia smiechom ostatných, mali by sa zamyslieť sa nad tým, či sú ich vtipy naozaj prínosné alebo len ťažko stráviteľné.

Humor by mal byť spojovacím prvkom, nie nástrojom na ponižovanie alebo znevažovanie iných. Keď sa vtipy točia okolo urážok na účet žien, menšín alebo sú vulgárne, stratí humor svoju hodnotu a stáva sa záťažou pre ľudí, ktorí ho musia znášať. Zamestnanci sa možno budú smiať, no iba na povrchu. Pod tým povrchom sa skrýva diskonfort, obťažovanie až znechutenie, ktoré vedie k narušeniu pozitívneho pracovného prostredia.

Manažéri, ktorí sa opierajú o tento druh humoru, by mali byť obozretní a zvážiť reálnu odozvu svojich zamestnancov. Získavanie priazne nie je vždy indikátorom skutočnej dôvery a rešpektu. Namiesto toho by mali byť otvorení diskusiám a spätnej väzbe, aby zistili, či ich humor prispieva k pozitívnemu a inkluzívnemu pracovnému prostrediu alebo naopak spôsobuje napätie a znechutenie. Často netreba veľa, stačí uveriť signálom neverbálnym aj verbálnym, ktoré zamestnanci vysielajú, uvedomiť si, čo už je cez čiaru, ospravedlniť sa a neopakovať rovnakú chybu.

Identifikovať rozdiel medzi skutočným humorom a tolerovaným je kľúčom k pochopeniu toho, či sú tieto vtipy naozaj príjemné pre ostatných, či len trpené z dôvodu hierarchie v práci. Dôležité je chápať, že udržiavať kultúru rešpektu a inkluzivity je pre dlhodobý úspech firmy kľúčové. 

V skratke, manažéri by mali klásť dôraz na vytváranie prostredia, kde je miesto pre zdravý a inkluzívny humor. Pokiaľ sa humor stane zdrojom diskonfortu a rozporov, je na čase prehodnotiť jeho používanie a namiesto toho investovať do rešpektu, profesionalizmu a zdravého pracovného prostredia pre všetkých zamestnancov.

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Pre výber služieb ktoré poskytujem kliknite sem

Ak hľadáte odpoveď na otázku v oblastiach, ktorým sa venujem napíšte mi prosím do komentárov. Témy, ktoré sa budú opakovať sa pokúsim spracovať a odpovedať.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov