Kecálek vs. poslucháč – ktorý je lepší obchodník?

V obchodnom svete je kľúčové pochopiť, čo je skutočne dôležité: schopnosť počúvať alebo dar reči? Či už ste extrovertný majster reči alebo introvert a pozorný poslucháč existuje niečo, čo nemožno prehliadnuť: kontext.

Predstavte si dvoch obchodníkov – prvý, ktorý je neustále v pohybe, s neskutočnou schopnosťou ovládať situáciu a prezentovať produkt alebo službu. Druhý je tichší, no jeho schopnosť počúvať je takmer nadľudská. Ktorý z nich uspeje viac?

Pre dlhodobé obchodné vzťahy a budovanie dôvery je kľúčové byť schopný počúvať. Keď počúvate svojho klienta, prenikáte do jeho potrieb, cieľov a obáv. To umožňuje prispôsobiť vaše ponuky presne na mieru, čo vytvára hlbšie puto a lojalitu.

Povedzme si to úprimne, niekedy sa to zdá, ako „prečo počúvať, keď môžete hovoriť“. Áno, v jednorazových predajoch to môže fungovať. Keď však niekoho ukecáte a on si od vás prvý krát nakúpi, pri druhom pokuse sa vám bude vyhýbať veľkým oblúkom. Predať mu druhý krát rovnakým spôsobom bude takmer nemožné.

Predstavte si však situáciu, kde by ste mohli predávať nie len raz, ale stokrát, a to s minimálnymi nákladmi na akvizíciu nových zákazníkov. Táto možnosť je prítomná v dlhodobých vzťahoch, kde dôvera a porozumenie sú kľúčové.

Samozrejme existujú príklady, keď obchodníci s nadpriemerným darom reči dokážu uzatvárať obchody. Či už sú to veľkolepé prezentácie alebo schopnosť presvedčiť. Avšak, ak sa nevenujú počúvaniu a pochopeniu potrieb klienta, môže to viesť ku krátkodobým výsledkom a strate možnosti budovania dlhodobých vzťahov.

Názor, že jednorazové obchody vyžadujú len schopnosť hovoriť, je veľmi zjednodušený. Dokonca aj v jednorazovom obchode platí, že pochopenie potrieb zákazníka môže viesť k efektívnejšiemu a uspokojivejšiemu obchodu.

V konečnom dôsledku je však schopnosť počúvať oveľa dôležitejšia pre budovanie dôvery a vzťahov. Reč môže získať pozornosť, no počúvanie získa srdce a lojalitu. Obchodník by mal mať schopnosť počúvať, čo prispieva k jeho dlhodobému úspechu.

Tvrdiť, že len jedna z týchto zručností je kľúčom k obchodnému úspechu, by bolo príliš zjednodušené. V konečnom dôsledku je kombinácia oboch – schopnosť hovoriť a ešte dôležitejšie, schopnosť počúvať – tým, čo prináša skutočné a trvalé výsledky v obchodnom svete.

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Pre výber služieb ktoré poskytujem kliknite sem

Ak hľadáte odpoveď na otázku v oblastiach, ktorým sa venujem napíšte mi prosím do komentárov. Témy, ktoré sa budú opakovať sa pokúsim spracovať a odpovedať.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov