Aký darček ste dali zamestnancom na konci roka? 

Koniec roka sa blíži a spolu s ním prichádza čas darčekov a ocenenia našich zamestnancov. Tradičné možnosti ako trinásty plat, koncoročné odmeny alebo zvýšenie mzdy sú síce vítané, avšak ich motivačný účinok je krátkodobý. Často sa stáva, že zamestnanci rýchlo zabudnú na finančné odmeny a ich motivačný dopad vyprchá už v priebehu niekoľkých mesiacov nového roka.

Čo by však mohlo potešiť zamestnancov a prinášať dlhodobý prospech pre celú organizáciu? Možno by sme sa mali pozrieť na niečo úplne iné a zároveň finančne efektívnejšie. Jednou z najhodnotnejších a najčastejšie podceňovaných foriem “darčeka” je strategická interná komunikácia.

Obojsmerná komunikácia

Nepovažujte komunikáciu len za jednosmerný tok informácií. Významný darček pre zamestnancov bude vytvorenie prostredia, kde majiteľ alebo manažér systematicky komunikujú s tímom. Ide o obojsmerný proces, kde vedenie informuje, kladie otázky a ponúka riešenia pre problémy, s ktorými sa zamestnanci stretávajú. Táto forma komunikácie vedie k vytvoreniu vzťahu založeného na dôvere a vzájomnom pochopení.

Rôznorodé nástroje komunikácie

Existuje mnoho spôsobov, ako realizovať túto stratégiu komunikácie. Patria sem interné prieskumy (kvantitatívne aj kvalitatívne), diskusné fóra, pracovné workshopy, focus groups a podobne. Tieto metódy umožňujú zamestnancom podeliť sa so svojimi názormi, obavami a návrhmi na zlepšenie. Takýto dialóg umožňuje vedeniu lepšie porozumieť potrebám a obavám zamestnancov.

Ciele strategickej komunikácie

Ciele tejto formy komunikácie sú mnohostranné. 

  1. Primárne sa zisťujú potreby a problémy zamestnancov v práci. V rámci toho sa skúma, čo je potrebné na odstránenie prekážok v efektívnom a hladkom výkone práce. Aké nové nástroje, riešenia či postupy je možné aplikovať. 
  2. Podobne sa zameriavajú na skúmanie vnímania vnútornej spravodlivosti, funkčnosti firemnej kultúry, odmeňovania, benefitov a pod.
  3. Sekundárne zabezpečujú to, že zamestnanci vedia, že sú pre vedenie dôležití a majú pocit, že sa o nich niekto stará.

Doplnenie k téme

Dôležité je uvedomiť si, že komunikácia nie je iba o slovách, ale aj o činoch. Zamestnanci si všímajú, čo spoločnosť robí a ako sa správa. Táto stratégia komunikácie musí byť podporená konzistentnými činmi a zmenami, ktoré zohľadňujú potreby a pripomienky tímu.

V skratke, darčekom, ktorý môže prekvapiť a priniesť dlhodobé ovocie, je systematická a dôkladná interná komunikácia. Táto forma “darčeka” nielenže demonštruje starostlivosť o zamestnancov, ale aj vytvára prostredie založené na dôvere, vzájomnom porozumení a zlepšovaní pracovného prostredia. Zvládnutá strategická interná komunikácia je finančne oveľa efektívnejšia ako jednorazová investícia do koncoročných odmien. Zároveň to znamená plán a disciplinovaný prístup majiteľa či manažéra k napĺňaniu tohoto plánu. To je zároveň jediná investícia. Ak potrebujete pomôcť s nastavením takéhoto plánu, resp. strategickej komunikácie, pokojne sa na mňa obráťte. 

Záverečné myšlienky: Darček pre zamestnancov nie je len o materiálnych veciach. Skutočná hodnota sa skrýva v budovaní vzťahov a kultúry, ktorá podporuje transparentnú a otvorenú komunikáciu medzi vedením a tímom. Toto priamo podporuje udržanie si zamestnancov vo firme.

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Pre výber služieb ktoré poskytujem kliknite sem

Ak hľadáte odpoveď na otázku v oblastiach, ktorým sa venujem napíšte mi prosím do komentárov. Témy, ktoré sa budú opakovať sa pokúsim spracovať a odpovedať.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov