Ako úspešne zaradiť nováčika do firmy.

Nový rok znamená nové začiatky. Ako začínajú noví zamestnanci vo vašej firme? Tento článok obsahuje jednoduchý návod, ako čo najefektívnejšie zaradiť nováčika do firmy. Veľké spoločnosti nazývajú tento proces onboarding.

Čo je onboarding?

Anglické slovo onboarding sa skladá z dvoch slovo “on” – vo význame “na” a “boarding” vo význame nastupovanie, spolu – nastupovanie na palubu. Tá paluba je vaša firma a onboarding je proces integrácie nového zamestnanca do pracovného prostredia a kultúry firmy. Ide o viac ako len vyplnenie potrebných dokumentov a základné informácie. Správny onboarding zahŕňa školenia, mentorstvo a podporu, ktorá novým zamestnancom pomôže pochopiť ich úlohu, ciele a očakávania v rámci vašej spoločnosti.

Kto by mal viesť onboarding a prečo?

Uvítať nového zamestnanca vo firme by mal šéf oddelenia alebo priamo majiteľ podniku. Stojí vás to pár minút času, no na nováčika tým urobíte dobrý prvý dojem. Pre samotný proces zaškolenia využite skúseného kolegu, ktorý má dobré komunikačné schopnosti a trpezlivosť. Na nevyhnutný čas sa z neho stane mentor vášho nováčika. Musíte mu na to vytvoriť priestor, aby mal adekvátny čas sa nováčikovi venovať. Pamätajte, že tento druh zaškolenia bude mať dlhodobý dopad na výkon nováčika, preto sa jeho mentorom musí stať ten najschopnejší z vašich ľudí. Ak nováčika “zavesíte na krk” niekomu podpriemernému, vychová vám ďalšieho podpriemerného zamestnanca. Ak máte v tíme šikovných ľudí, ale nevedia s nováčikmi efektívne komunikovať, zabezpečte im vzdelávanie v tejto oblasti. Budú to dobre investované peniaze.

Vytvorte si plán onboardingu, vyberte a vyškoľte mentorov a vyhodnocujte úspešnosť tohto nastavenia. Podľa výsledkov celý proces vylepšujte. Plán jednotlivých krokov, cez ktoré prevediete nováčika vám pomôže zabezpečiť, aby ste v procese zaškolenia na nič nezabudli a aby nováčik nebol bez práce či úlohy ani minútu z pracovného času. Čítanie manuálov nahraďte učením sa počas zapojenia do pracovného procesu. Kvalitný onboarding je kľúčový pre rýchlejšie dosiahnutie najlepších výkonov. Ak nový zamestnanec rozumie svojej úlohe a má potrebnú podporu, je pravdepodobnejšie, že bude schopný rýchlejšie a efektívnejšie plniť svoje pracovné povinnosti.

Prevencia škôd a strát.

Dôkladný onboarding pomáha predchádzať chybám a problémom, ktoré by mohli vzniknúť v dôsledku nezvládnutia pracovných procesov alebo nedostatku porozumenia firemnej kultúry. Správne uchopený proces vám pomôže minimalizovať aj škody a straty spôsobené obrátkou ľudí v rámci ich skúšobnej doby. 

Počúvajte svojich nováčikov.

Noví zamestnanci prinášajú čerstvý pohľad a nové nápady do spoločnosti. Je dôležité počúvať ich myšlienky a skúsenosti, aby ste ich mohli vyhodnotiť a prípadne využiť na zlepšenie firemných procesov alebo produktov. “Nová krv” pre vás predstavuje veľkú príležitosť, musíte byť pripravený využiť ju. 

Tiež je dôležité pochopiť, čo presvedčilo nováčika, aby si vybral práve vašu firmu. Tieto informácie vám môžu poslúžiť pri budúcich náborových kampaniach na prilákanie ďalších podobných jednotlivcov.

Onboarding je kľúčovým prvkom pre úspešné začlenenie nových zamestnancov do pracovného prostredia. Kvalitný a dobre organizovaný onboarding zabezpečuje, že noví zamestnanci budú mať potrebnú podporu a zdroje na to, aby mohli rýchlo prispieť k úspechu vašej spoločnosti. Taktiež poskytuje príležitosť pre firmu pochopiť a využiť nové myšlienky a skúsenosti, ktoré nováčik prináša.

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Pre výber služieb ktoré poskytujem kliknite sem

Ak hľadáte odpoveď na otázku v oblastiach, ktorým sa venujem napíšte mi prosím do komentárov. Témy, ktoré sa budú opakovať sa pokúsim spracovať a odpovedať.

Komentáre
  1. Zuzana píše:

    Super,clanok.
    Uplne s tym suhlasim.

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov