V súčasnej dobe je investícia do vzdelávania zamestnancov kľúčová aj pre malé a stredné firmy. Vzdelávanie nie je len nákladom, ale aj investíciou s vysokým výnosom.
Hlavným benefitom investovania do vzdelávania zamestnancov je zvyšovanie produktivity práce. Sekundárnym benefitom je však aj posilnenie lojality zamestnancov k firme. Táto lojalita je v dnešnej dobe často rovnako dôležitá ako zvyšovanie produktivity. Keď podnikatelia poskytnú svojim zamestnancom príležitosť rozvíjať sa a zdokonaľovať svoje schopnosti a znalosti, vytvárajú atmosféru vzájomnej dôvery. Zamestnanci cítia, že ich firma investuje do ich budúcnosti a vážia si to. Tento pocit zvyšuje lojalitu k firme a znižuje fluktuáciu zamestnancov, čo je pre podniky kľúčové v udržiavaní stabilného pracovného kolektívu.
Aby vzdelávanie skutočne znižovalo fluktuáciu a zvyšovalo lojalitu, musí dosiahnuť iný level, ako sú štandardné vzdelávacie aktivity zamerané úzko na pracovný výkon. Pri výbere vzdelávacích možností a komunikácii tejto aktivity je dôležité zaujať zamestnancov.
Okrem tradičných odborných kurzov podnikatelia musia zvážiť aj ponuku kurzov z oblastí spojených všeobecne s osobným rozvojom jednotlivca.
Veľké firmy majú zavedený komplexný proces identifikácie vzdelávacích potrieb. Berú do úvahy pracovnú náplň, potreby vyplývajúce z technologických zmien, ale aj osobnostný potenciál zamestnanca a rozvoj tzv. soft skills. Ich najväčším problémom je motivovať zamestnancov, aby sa vzdelávania zúčastňovali.
Podnikateľ v malej či strednej firme musí ísť na to inak. Odporúčam začať tam, kde veľkí hráči zlyhávajú – v motivácii zamestnancov na sebe pracovať. Hlavnou bariérou je, že ľudia si chcú odpracovať svoje a chcú ísť domov. Všeobecnú lenivosť alebo neochotu niečo urobiť navyše, ikeď pre seba, musíte prekonať tým, že vyvoláte nadšenie. Napríklad, pokiaľ ide o vianočný večierok alebo “teambulding”, toho sa radi zúčastnia. Postavte vzdelávanie na podobnú úroveň. Zorganizujte poradu na túto tému, ukážte im koľko do nich chcete investovať, vyzvite ich, nech si vyberú témy a aktívne im nejaké atraktívne témy predostrite, nastavte si rámec, koľko času sú zamestnanci pripravený investovať do vzdelávania ročne a podobne. Nečakajte, že to bude fungovať na všetkých. Ani na vianočný večierok všetci neprídu. Ak to ale budete robiť pravidelne, minimálne jeden krát ročne, počet zúčastnených bude rásť.
Aké sú teda témy týkajúce sa osobného rozvoja, ktoré môžete zamestnancom ponúknuť? Samozrejme, je ich nekonečné množstvo. Ak si niekto vyberie kurz vyšívania alebo rybársky kurz, doprajte mu ho. Zabezpečte však vnútornú spravodlivosť, aby každý od vás dostal príspevok rovnakej výšky. Kurzy, ktoré môžete navrhnúť musíte vybrať podľa toho akých máte ľudí. Zvážte vzdelávanie na témy finančnej gramotnosti, kritického myslenia, kreatívneho myslenia, technológií, jazykové kurzy a podobne.
Ľudia si vo všeobecnosti veľmi nevážia, ak dostanú niečo zadarmo. Z toho dôvodu odporúčam k vzdelávaniu pristupovať formou participácie. Ak ide o vzdelávanie povinné zo zákona alebo o vzdelávanie súvisiace s výkonom práce, to musí byť plne hradené zamestnávateľom a musí prebiehať v rámci pracovnej doby. Vzdelávanie zamerané na rozvoj osobnosti však môžete nastaviť na participatívny princíp. Napríklad, že ho bude zamestnanec absolvovať vo voľnom čase alebo, že sa bude finančne spolupodieľať.
V súčasnosti je k dispozícii bezpočet vzdelávacích online platforiem, kde si môže človek kúpiť kurz za pár euro a spustiť si ho kde a kedy chce. Týmto sa vzdelávanie stalo cenovo omnoho dostupnejším, než to bývalo doteraz. Pomôžte zamestnancom prekonať predsudky vo využívaní týchto moderných metód a zároveň si nastavte kontrolné mechanizmy, či sú vaše investované prostriedky čerpané dohodnutým spôsobom. Prezenčné skupinové vzdelávanie má zase pridanú hodnotu vo formovaní vzájomných vzťahov, čo utužuje kolektív. Tém na takýto druh vzdelávanie je však menej. Napríklad kurz prvej pomoci pre všetkých vie byť veľmi pozitívny zážitok.
Vzdelávanie by nemalo byť vyhradené len pre zamestnancov, ale aj pre samotných podnikateľov. Choďte príkladom a transparentne komunikujte o tom, ako sa vzdelávate vy. Doprajte si rozvoj vlastných soft skills, ako je vedenie tímu, komunikácia alebo hard skills, ako je napríklad ovládanie nových technológií či finančného plánovania. Alebo si nájdite osobného kouča alebo mentora. To všetko prispeje k vášmu osobnému rastu a lepšiemu riadeniu firmy.
Vzdelávanie zamestnancov nie je len investíciou do ich budúcnosti, ale aj do budúcnosti firmy. Podnikatelia by mali vnímať tento krok ako investíciu, ktorá prináša množstvo výhod nielen v úzkom rámci firmy, ale aj vo väčšom kontexte. Napríklad ak budú vaši zamestnanci vďaka vám lepšie rozumieť osobným financiám, nedostanú sa do dlhovej špirály a budú v práci pokojnejší. Alebo vedomosti získané na vami zorganizovanom kurze prvej pomoci môžu pomôcť zachrániť život aj vám osobne.
Zvýšená produktivita, zlepšené výsledky, inovácie a posilnenie konkurenčnej výhody sú len niektoré z benefitov, ktoré môžu vyplynúť zo správne cieľavedomého vzdelávania zamestnancov. V konečnom dôsledku je to krok, ktorý môže posunúť firmu vpred a prispieť k dlhodobému úspechu a rastu nielen z hľadiska ziskov, ale aj z hľadiska lojálnosti zamestnancov a kvality ich práce.
Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.