V úspešnom vedení rozhovoru či pohovoru hrá kľúčovú úlohu práca s otázkami. Trojuholníková stratégia kladenia otázok je skvelým nástrojom na riadenie dialógu a získanie relevantných informácií. V tomto článku preskúmame rôzne typy otázok a ich správne využitie v rôznych situáciách.
1. Strategické otvorené otázky – počiatočný krok k nastaveniu témy.
Pri začiatku rozhovoru alebo pohovoru majú otvorené otázky kľúčovú úlohu v otváraní tém, ktorým sa chcete venovať. Týmto otázkam sa zvykne priradiť strategický charakter, pretože poskytujú priestor rečníkovi na rozvinutie myšlienok v danej téme.
Príklady takýchto otázok:
– “Čomu sa venujete vo vašej práci …?”
– „Ako robíte to … či ono?”
– “Na aký konkrétny príklad situácie si spomeniete, keď…?”
2. Taktické otvorené otázky – hľadanie detailov a informácií.
Pre získavanie podrobností a čo najväčšieho množstva informácií, sú taktické otvorené otázky kľúčovým nástrojom. Pomáhajú vám preskúmať situácie alebo nápady detailnejšie a lepšie porozumieť perspektíve druhej strany.
Príklady takýchto otázok:
– „Kto bol zodpovedný za…?“
– „Čo bolo presne…?“
– „Ako ste to dosiahli…?“
– „Kedy a kde sa to udialo…?“
Odpovede na tieto otázky vám umožnia pokračovať jednoduchými sondovacími otázkami. Napríklad: „…a teraz?“, “…prečo?” “… aké problémy …?” s cieľom ešte hlbšieho porozumenia. Alebo môžete využiť porovnávacie otázky: „Čo ste vnímali ako najväčšie rozdiely medzi…?”, „V čom vidíte hlavné podobnosti medzi…?” alebo „Aké výhody a nevýhody vidíte pri…?” Týmito otázkami získavate hlbšie pochopenie a perspektívy rečníka.
3. Zatvorené otázky – potvrdzovanie získaných informácií.
Keď sa chcete uistiť či rozumiete správne tomu, čo ste sa z diskusie dozvedeli; keď máte pocit, že ste tému vyčerpali alebo sa chcete posunúť v diskusii k inej téme, použite zatvorené otázky. Na tieto sa dá odpovedať len „Áno“ alebo “Nie”. Tieto otázky zvyčajne začínajú slovesom.
Príklady takýchto otázok:
– “Myslel ste to takto…?“
– „Súhlasíte s týmto návrhom?“
– “Chcete ešte niečo dodať k tejto téme?“
Zatvorené otázky nám pomáhajú dosiahnuť presné a konkrétne odpovede alebo uzatvorenie témy.
Využívanie týchto rôznych typov otázok v rozhovoroch a pohovoroch vám umožňuje efektívnejšie ovládať priebeh konverzácie a získavať potrebné informácie. Pamätajte na toto pravidlo: Kto ovláda rozhovor? Ten kto kladie otázky!
Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.