Najväčší zdroj nových zamestnancov, ktorý využívate viac náhodne ako strategicky.

Či už vlastníte reštauráciu, autoservis alebo riadite tím vo väčšej firme, aký je váš bežný postup, keď potrebujete nájsť nového zamestnanca? Kedysi fungoval bežný postup: využil sa koncept posledného pracovného inzerátu, trochu sa aktualizoval, zverejnil na pracovných portáloch a čakalo sa na to, čo príde. Dnes je tento koncept tragicky neefektívny a tým aj luxusne drahý. Len vy najlepšie viete, koľko vás stojí neobsadené pracovné miesto.

Ešte stále nie je bežné, že sa s informáciou o voľnom pracovnom mieste podnikatelia obrátia do vnútra firmy s jasným strategickým zámerom využiť potenciál vlastných zamestnancov na nájdenie nového kolegu. Často to prebieha len na neformálnej úrovni a správa sa nedostane ku všetkým zamestnancom. Pritom na dnešnom konkurenčnom pracovnom trhu sa zamestnanci stávajú silnou zbraňou pri hľadaní nových kolegov. 

Jedným z najefektívnejších nástrojov, ktoré môžete využiť, je Referral Program. Veľkí zamestnávatelia ho využívajú umne a strategicky. V tomto článku preskúmame, ako ideálny Referral Program funguje a prečo môže byť kľúčom k náboru kvalitných zamestnancov aj pre vás.

Definovanie cieľov a potrieb

Každý úspešný Referral Program začína jasným stanovením cieľov a potrieb. Pred začatím programu si položte otázky: Akým spôsobom by mal program pomôcť vašej spoločnosti? Ktoré pozície sú kľúčové a potrebujete do nich vhodných kandidátov? Zapojíte do programu všetky voľné pracovné pozície? Definovanie týchto cieľov vám pomôže vytvoriť účinný program.

Jasná komunikácia

Jedným zo základných pravidiel pre úspech Referral Programu je jasná komunikácia. Informujte svojich zamestnancov o existencii programu, o jeho pravidlách a výhodách. Zamestnanci musia vedieť, ako program funguje a ako môžu zapojiť svojich známych a priateľov do náboru. Túto komunikáciu je nevyhnutné prispôsobiť cieľovej skupine, lebo nie každý zamestnanec je digitálne zapojený. Tak isto je nevyhnutné komunikáciu opakovať a pripomínať pri každej náborovej aktivite.

Motivácia a odmeny

Motivácia je kľúčom k zapojeniu zamestnancov. Ponúknite atraktívne odmeny za odporúčania, ktoré vedú k úspešnému náboru. To môže zahŕňať finančné odmeny, voľné dni, bonusy alebo iné výhody. Odmeny by mali byť dostatočne atraktívne, aby zamestnanci boli ochotní venovať svoj čas a úsilie na odporúčania.

Zdieľajte príbehy o úspešných odporúčaniach a náboroch v rámci spoločnosti. To motivuje ostatných zamestnancov na zapojenie do programu.

Buďte veľkorysí! Zbavte sa predstavy o tom, že by vám mali vaši zamestnanci pomáhať s náborom automaticky a bezodplatne. Uvedomte si, že vaši zamestnanci musia prekonať demotivačné aspekty, kým sa do programu zapoja. Istý druh skepsy vytvára aj pocit zodpovednosti, ktorý na seba vaši zamestnanci preberajú, ak vám niekoho odporučia. Vaše motivačné odmeny musia prekonať tieto negatívne aspekty.

Jednoduchý proces

Urobte proces odporúčania čo najjednoduchším a rýchlym. Vytvorte koncept správy o otvorenej pracovnej pozícii a zamestnancom umožnite ľahko tento koncept zdieľať vo vlastných komunikačných platformách a na vlastných profiloch (e-mail, sociálne siete alebo papierová verzia do rúk). Čím menej úsilia bude potrebné vynaložiť od zamestnanca, tým pravdepodobnejšie budú ochotní sa zapojiť. Okrem toho zabezpečíte korektnú informovanosť o parametroch voľnej pracovnej pozícii.

Sledovanie a meranie

Nastavte si spôsob sledovania a merania úspechu Referral Programu. Dôležité metriky zahŕňajú konverzný pomer: počet odporúčaní verzus úspešných náborov z odporúčaní, čas obsadenia voľnej pracovnej pozície, zdroje: ktorí zamestnanci sú najúspešnejší, relevancia kandidátov, stabilita takto nájdených nových zamestnancov a podobne. Sledovanie a meranie vám umožnia hodnotiť efektivitu programu a prispôsobovať ho na základe výsledkov.

Spätná väzba a vylepšenia

Neprestaňte zbierať spätnú väzbu od zamestnancov, ktorí sa zapojili do programu a neustále ho vylepšujte na základe ich pripomienok a potrieb. Program by mal byť flexibilný a prispôsobiteľný meniacim sa podmienkam. Rovnako zbierajte aj spätnú väzbu na kvalitu ponúk, ktoré produkujete a prispôsobujte svoje ponuky požiadavkám pracovného trhu.

Vhodné náborové príležitosti

Identifikujte, kedy je vhodné využiť Referral Program na nábor. To môže zahŕňať obsadzovanie kritických pozícií, riešenie zvýšenej pracovnej záťaže alebo sezónne náborové kampane. Berte pri tom do úvahy fakt, že vaši zamestnanci sú presieťovaný so sebe podobnými ľuďmi na úrovni veku, vzdelania, pracovných skúseností a podobne. Vo svojich sieťach majú však aj výrazne odlišných a pre vás potenciálne atraktívnych ľudí.

Vzdelávanie a rozvoj

Poskytnite zamestnancom informácie a rozvoj ohľadom toho, ako efektívne hľadať potenciálnych kandidátov a ako predstaviť spoločnosť a voľnú pracovnú pozíciu. Dobre pripravení zamestnanci sú úspešnejší pri odporúčaniach.

Zabezpečte transparentnosť

Buďte transparentní ohľadom procesu výberu a postupov v Referral Programe. Zamestnanci by mali vedieť, ako prebieha nábor ich odporúčaných kandidátov a čo môžu očakávať. Vytvorte prostredie dôvery a podporujte dlhodobú vzájomnú spoluprácu so zamestnancami aj v oblasti náboru nových zamestnancov. Získajte si ich dôveru a lojalitu, len to môže viesť k trvalému úspechu programu.

Pravidelná kontrola a aktualizácia

Referral Program nesmie byť statický, mal by sa meniť spolu so zmenami vo vašej spoločnosti a na trhu práce. Pravidelne kontrolujte a aktualizujte program, aby zohľadňoval nové potreby a trendy.

Referral Programy sú silným nástrojom na nábor kvalitných zamestnancov, ktorý môže znamenať rozdiel medzi priemerným a vynikajúcim tímom. Ak sa vám podarí vytvoriť ideálny program, vaši zamestnanci sa stanú aktívnymi zástupcami vašej spoločnosti a budú vám pomáhať rásť. 

Základom úspechu je však motivácia vašich zamestnancov. Ak sa u vás cítia dobre a dôverujú vám, stanú sa radi magnetmi, ktoré priťahujú kvalitných ľudí do vašej firmy. Ak sa však vaši zamestnanci u vás dobre necítia, nebude u vás efektívne fungovať ani ten najlepšie nastavený Referral Program.

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Video kurz pre vás

Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.

Viac informácií
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov