
Nábor nových zamestnancov je dnes jednou z najväčších výziev, ktorým firmy čelia. Nedostatok voľnej pracovnej sily sa dotýka prakticky všetkých a väčšina podnikateľov a manažérov by potvrdila, že hľadanie správnych ľudí je dlhodobý problém … a lepšie to už nebude.
Jednou z dôležitých odpovedí na otázku: Prečo je nábor taký náročný? Je odpoveď jednoduchšia, než sa zdá – ak nevieme, koho hľadáme, nemôžeme ho ani nájsť. A práve tu vstupuje do hry vízia vašej firmy.
Realita náboru “cez známosti”
Nábor cez osobné odporúčania – takzvaný referral program – je jedným z najčastejších spôsobov, ako ľudia nachádzajú prácu. Funguje to vo všetkých sektoroch, najviac však v malých a stredných firmách, ktoré zamestnávajú väčšinu populácie.
Ako podnikateľ alebo manažér však pomerne rýchlo vyčerpáte okruh ľudí, ktorých môžete priamo osloviť. Keď sa to stane, prirodzene požiadate svojich kolegov o pomoc – aby vám „dohodili“ svojich známych.
Problém, ktorý nasleduje
A práve tu to často škrípe. Takto získaní ľudia často odchádzajú – nezapadnú alebo inak zlyhávajú. Kolegovia, ktorí ich odporučili za to dostanú kritiku: „Koho si nám to sem priviedol?!“
Stačí, ak sa to stane párkrát, ostatní si to všimnú a zrazu nikto nepozná nikoho, koho by vedel do podniku odporučiť. Ani za peniaze! Referral program sa zastaví skôr, než sa rozbehne.
Prečo to ale často zlyhá?
Ľudia, ktorých ste si do firmy priniesli vy osobne, vás poznajú. Vedia, čo na vás platí, ako fungujete, ako komunikujete a – osobne vám dôverujú.
Čomu ale majú dôverovať ľudia, ktorí vás nepoznajú osobne? Vám ako šéfovi? Občas áno. Ale oveľa častejšie uveria niečomu väčšiemu – perspektívnej vízii.
Vízia definuje, koho hľadáte
Tu sa dostávame k podstate problému. Väčšina firiem vie definovať koho potrebuje – programátora, obchodníka, účtovníčku. Dokáže napísať zoznam hardskills a požiadaviek na vzdelanie či prax.
Ale viete presne definovať koho hľadáte z pohľadu osobnosti, hodnôt a prístupu k práci?
Práve vízia vám v tom pomôže. Jasne formulovaná vízia definuje nielen smer, kam firma smeruje, ale implicitne aj to, aký typ ľudí potrebujete na palubu. Hovorí o tom:
Keď viete koho hľadáte, dokážete to jasne komunikovať. A vtedy ho konečne môžete aj nájsť.
Vízia ako náborový magnet
Mnoho firiem nemá zadefinované EVP (Employer Value Proposition) – atraktívnu ponuku. Aby ste v referral programe uspeli, ak nemáte EVP, musíte ľuďom ponúknuť jasnú víziu budúcnosti.
Vašu víziu musia poznať všetci vaši zamestnanci a musia jej dôverovať. A práve táto vízia bude magnetom, ktorý im pomôže priťahovať k vám tých správnych ľudí.
Budú síce známym hovoriť aj o vás – o tom, aký ste a čo na vás platí – no zároveň budú hovoriť aj o tom, čo chcete ako firma dosiahnuť. A tomu cudzí človek uverí skôr, ako opisu vašej osobnosti.
Vízia ako prvá selekcia kandidátov
Ak je vaša vízia správne sformulovaná, funguje ako prvá náborová selekcia. Ľudí, o ktorých nemáte ako podnikateľ či manažér záujem, bude odrádzať. Naopak, ľudí, ktorých chcete získať “na palubu”, bude priťahovať – pretože sa im bude zdať atraktívna.
Príklad: Ak je vaša vízia „poskytovať ten najlepší zákaznícky servis“ a budete to jasne deklarovať, odradíte ľudí, ktorí nemajú zmysel pre detail alebo nevedia doťahovať veci do konca. Pritiahnuté budú presne tie osobnosti, ktorým práve o ten detail ide.
Vízia vám teda pomáha definovať osobnostné kritériá ešte predtým, než začnete hľadať. Nemusíte to mať napísané v popise pracovnej pozície – stačí, keď to budete žiť a komunikovať.
Presahy jasnej vízie
Keď si pevne zakotvíte víziu toho, k čomu má vaše podnikanie viesť, a uveríte tomu vy aj vaši ľudia, uveria tomu aj vaši zákazníci.
Rovnako tomu uveria aj vaši dodávatelia a stanete sa čitateľní aj pre potenciálnych zamestnancov. Vízia vás robí transparentnými, predvídateľnými a dôveryhodnými.
Záver
Nábor nefunguje len vďaka osobným vzťahom či lákavým platom. Funguje aj vďaka jasnej vízii, ktorá definuje, koho vlastne hľadáte – nielen z pohľadu zručností, ale aj osobnosti a hodnôt. Ak nevieme, koho hľadáme, nemôžeme ho ani nájsť. Vízia dáva ľuďom dôvod veriť – nielen vám, ale celej firme a jej budúcnosti.
Ak vás to zaujalo a nemáte zadefinovanú víziu svojej firmy, tak si nájdite čas a pustite sa do jej tvorby. Ak neviete ako to uchopiť, tak sa mi ozvite.

Viem, aké je to, keď chcete rásť, ale neviete kde začať. Preto som pripravil kurzy plné praktických nápadov a overených postupov. Pre ľudí, ktorí to myslia vážne.