Nebojte sa zlyhania, ak ste schopní sa poučiť.

Podnikanie a riadenie ľudí sú plné neustálych rozhodnutí a akcií, no často zabúdame na jednu nevyhnutnú zložku úspechu: chyby. Áno aj chyby, omyly a zlyhania sú súčasťou procesu a sú nenahraditeľným prvkom, ktorý formuje naše skúsenosti a podnecuje potenciál k rastu a inováciám, ak sa s nimi správne pracuje.

Chyby: Nevyhnutné alebo nebezpečné?

Pre mnohých podnikateľov a manažérov môže byť chyba závažnou záležitosťou. Obavy zo straty času, financií a reputácie môžu spôsobiť, že sa bojíme riskovať. Tento strach môže brzdiť inovácie a experimentovanie, čo môže byť pre rast a úspech firmy nebezpečné.

Chyby môžu mať dva rozdielne vplyvy: niektoré môžu spôsobiť skutočné škody, zatiaľ čo iné môžu byť skvelou príležitosťou na poučenie. Dôležité je rozlišovať medzi nimi a zamerať sa na to, ako s nimi pracovať.

Ako pracovať s chybami.

Pre podnikateľov a manažérov je dôležité byť schopnými akceptovať svoje zlyhania a poučiť sa z nich. Môžu slúžiť ako cenná lekcia a príležitosť na osobný rozvoj. Kľúčom je prevziať zodpovednosť, analyzovať príčiny vlastných zlyhaní a nájsť spôsoby, ako sa zlepšiť a predísť im v budúcnosti. Každý kto niečo robí občas zlyhá. Snaha byť bezchybným je zväzujúca a zbytočná, lebo k zlyhaniu raz nevyhnutne dôjde.

V prípade zlyhaní zamestnancov je dôležité vytvoriť podporujúce prostredie, kde sa zamestnanci neboja experimentovať. Podpora a konštruktívna spätná väzba pomáhajú zamestnancom lepšie porozumieť svojim zlyhaniam a rozvíjať sa prostredníctvom nich. (Konštruktívnej spätnej väzbe sa venujem v samostatnom článku.) Zamestnanci, ktorí sa neboja vlastných zlyhaní, majú tendenciu byť kreatívnejší a iniciatívnejší.

Buďte na pozore pred ľuďmi, ktorí sa tvária, že vedia všetko a chyby nerobia. Ak si to o sebe myslíte vy, nie je s vami niečo v poriadku 😉

Rozdiel medzi škodlivými a využiteľnými chybami.

Dôležité je vedieť rozlíšiť medzi chybami, ktoré spôsobujú škody a tými, ktoré slúžia ako príležitosť na učenie sa. Chyby, ktoré vážne poškodzujú podnikateľský proces, je potrebné riešiť okamžite. To je prvý krok. Následne je nevyhnutné hľadať spôsoby, ako im predísť v budúcnosti a tieto nové spôsoby zaviesť do praxe. Ak sa chyby opakujú, už nie sú zlyhaním zamestnanca, ale manažmentu. Naopak, chyby, ktoré vedú k poučeniu a inováciám, považujte za súčasť procesu a vnímajte ich pozitívne.

Kultúra, ktorá podporuje akceptáciu chýb.

Moderné firmy musia aktívne vytvárať prostredie, ktoré prijíma chyby ako súčasť rastu a rozvoja. Táto kultúra by mala podporovať experimentovanie a inovácie a mala by klásť dôraz na učenie sa zo všetkých skúseností aj tých, ktoré sú neúspešné. Konštruktívna spätná väzba a podpora zamestnancov vytvárajú prostredie, v ktorom sa chyby neberú ako tabu, ale ako príležitosť na rast a zlepšenie.

Chyby sú neoddeliteľnou súčasťou podnikania a manažovania. Ak sú správne zvládnuté a akceptované ako súčasť procesu, môžu viesť k inováciám, kreativite a rastu. Sú to práve chyby, ktoré nás učia, ako zlepšovať naše podnikanie a viesť ho k úspechu. Preto sa nebojte chýb, ale skôr sa z nich učte a využite ich ako prostriedok na posun vpred.

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Video kurz pre vás

Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.

Viac informácií
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov