Tento článok píšem na základe komentára čitateľa Mareka k blogovému článku s názvom: Najväčší zdroj nových zamestnancov, ktorý využívate viac náhodne ako strategicky. V komentári uviedol, že by privítal článok na tému, kde a ako hľadať kandidátov mimo refferal program. Verím, že táto téma môže byť zaujímavá pre viacerých manažérov či podnikateľov. Ide o pomerne širokú problematiku, o ktorej by som mohol napísať knihu. Pokúsim sa však pomenovať v skratke tie najdôležitejšie veci.
Ak máte aj vy nápad, akú tému by som mohol rozobrať, neváhajte mi napísať do komentárov pod článkom alebo na facebooku.
Referral programy sú v dnešnej dobe neoddeliteľnou súčasťou náboru. Využívajú silu existujúcich zamestnancov na identifikáciu a pritiahnutie nových a kvalitných ľudí. Aké sú teda iné tradičné a inovatívne metódy náboru a aké sú ich výhody a nevýhody?
Mix náborových komunikačných kanálov podporuje diverzitu vo výbere nových zamestnancov. Základom náborových aktivít je profesionálna komunikácia. Táto komunikácia, zväčša nazývaná pracovná inzercia, v dnešnej dobe nadobúda rozmery marketingových kampaní a odborne sa nazýva HR marketing. Základom úspešnej komunikácie je správna identifikácia cieľovej skupiny, mixu komunikačných kanálov a správneho wordingu. Úspešní zamestnávatelia už chápu, že pracovný inzerát nemôže písať personalista, ale musí ho spracovať profesionál slova – copywriter a ten potrebuje dostať správne zadanie. Ide o marketingovú komunikáciu, kde produkt je voľné pracovné miesto, ktoré treba predať.
Existuje niekoľko účinných kanálov pre hľadanie potenciálnych zamestnancov. Úspešnosť daného komunikačného kanálu je pre každé odvetvie iná. Záleží na tom, kde sa nachádza vaša cieľová skupina. Túto informáciu môžete získať napríklad tak, že si urobíte krátky prieskum medzi nováčikmi, ktorí ku vám nastúpili v poslednom období. Pýtajte sa nováčikov, kde sa o vašej ponuke dozvedeli a pravidelne reflektujte tieto zistenia vo vlastnej komunikačnej stratégii. Najúčinnejší spôsob je využiť správny mix komunikačných kanálov.
Komunikačné kanály využívané na nábor zamestnancov:
1. Online platformy: webové stránky ako Profesia, Kariéra a ďalšie poskytujú platformy, kde firmy môžu inzerovať pracovné pozície a nadviazať kontakt so záujemcami o prácu. V súčasnosti ide o najčastejšie využívanú formu komunikácie. Na daných platformách a za prijateľnú cenu dokážete osloviť najpestrejší mix záujemcov o prácu.
2. Kariérne stránky a portály: vytvorenie kariérnej stránky na webových stránkach spoločnosti môže prilákať pozornosť potenciálnych uchádzačov. Je však nevyhnutné promovať tieto stránky alebo ich obsah na sociálnych sieťach, aby sa o nich kandidáti dozvedeli. Nevýhodou je nutnosť vytvárať dlhodobé kreatívne kampane a platiť za reklamu.
3. Sociálne médiá: aktívna prítomnosť a propagácia na sociálnych sieťach ako Facebook, Instagram, Tik-Tok a LinkedIn, umožňuje firmám osloviť širší okruh záujemcov a budovať si povesť atraktívneho zamestnávateľa. Tu je však nevyhnutné pravidelne a dlhodobo vytvárať pútavý obsah, ktorý je zameraný na budovanie dobrého mena spoločnosti. Ideálnymi nosičmi tohto obsahu sú tzv. ambasádori značky. Zamestnanci, ktorí šíria obsah na svojich osobných profiloch. Ľudia totiž radšej sledujú iných ľudí ako značky. Bez investícií do boostovania tohoto obsahu sa to tiež nezaobíte.
4. Personálne agentúry: tieto majú prístup k širšej sieti kandidátov a majú rozsiahlejšie skúsenosti s náborom v konkrétnych odvetviach alebo profesijných oblastiach. Pre top dôležité pozície môžete využiť službu tzv. headhunter-ov. Služby profesionálov patria k tým najdrahším formám hľadania pracovnej sily, no v mnohých situáciách majú nezastupiteľné miesto.
5. Univerzity a vzdelávacie inštitúcie: naviazanie spolupráce s týmito inštitúciami, organizovanie stáží, workshopov alebo prezentácií môže pomôcť pri nájdení talentovaných študentov a absolventov.
6. Odborné podujatia: organizácia týchto podujatí alebo aktívna účasť na odborných konferenciách a workshopoch umožňuje spoločnostiam priblížiť sa k potenciálnym kandidátom a budovať si vzťahy v rámci odborných komunít.
7. Inzertné noviny: pútavé inzeráty zamerané na výkonné pozície majú stále svoje miesto. Chytľavý inzerát môže motivovať kandidátov k návšteve vašich kariérnych stránok alebo priamo ku kontaktovaniu náborového pracovníka.
8. Bilboardy a iné reklamné plochy: tieto sa bežne využívajú pri väčších náborových kampaniach. Správne umiestnený pútavý plagát môže ku vám pritiahnuť ľudí, ktorí bývajú neďaleko od vás. Čas stratený dopravou na pracovisko je jedným zo silných motivátorov na zmenu zamestnania.
9. Dobrovoľnícke aktivity: podporovanie komunity a budovanie si dobrého mena v lokalite, kde pôsobí zamestnávateľ môže byť veľmi silný kanál. Strategicky zvládnutá komunikácia týchto aktivít na pritiahnutie ľudí z okolia, má tiež potenciál osloviť tých správnych ľudí.
Všetky spomenuté náborové kanály sú najčastejšie využívané pri hľadaní kvalitných uchádzačov o zamestnanie. Každý z týchto kanálov má svoje výhody a účinnosť v závislosti od konkrétnej situácie a odvetvia. Keď viete koho hľadáte a kde ho môžete nájsť už stačí vytvoriť tú správnu ponuku a pekne ju zabaliť do pútavých slov.
Ľudia na pracovnom trhu sú, pracujú pre niekoho a len z nejakého dôvodu nepracujú pre vás. Ak neviete rozlúsknuť prečo nemáte tých najlepších ľudí na trhu, oslovte externých expertov. Napríklad aj mňa. Experti majú skúsenosti, ktoré môžu posunúť váš nábor do úplne iných dimenzií. Pri výbere dodávateľa si ale dajte pozor, aby tento dodávateľ mal skúsenosť s HR komunikáciou. Neskúsená marketingová agentúra vám môže totiž viac uškodiť, ako pomôcť. Voľné pracovné miesto a dobré meno zamestnávateľa sú veľmi špecifické produkty.
Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.