Už vám niekto ukradol zamestnancov? Ukradli ste zamestnanca niekomu vy? Ešte ste o tom nepočuli? Tak si o tom prečítajte v tomto článku a inšpirujte sa.
Na ilustráciu vám opíšem jeden typický príklad. Stalo sa to zhruba pred pätnástimi rokmi, keď som pracoval na pozícii personálneho manažéra v Pepsi. Logistika vo firme bola každoročne počas vianočných sviatkov viac ako preťažená a každý, kto vedel pracovať na vysokozdvižnom vozíku, mal cenu zlata. V takejto situácii, v piatok 22.12. po ukončení pracovnej zmeny za mnou do kancelárie prišla celá pracovná zmena skladníkov a dali mi na stôl svoje výpovede s tým, že zajtra už neprídu. Pochopil som, že je bezprostredne ohrozený chod logistiky a firme hrozia nemalé finančné škody. Nemal som ani komu zavolať, lebo manažment bol rozletený po svete v rámci dovoleniek. Musel som to vyriešiť sám, tak som sa prepol do krízového módu.
V rámci vyjednávania s parťákom skladníkov som zistil, že neďaleko nášho závodu si neznáma logistická firma prenajala sklady. Predstaviteľ tejto firmy sa počas striedania pracovných zmien postavil pred našu fabriku a každého človeka odchádzajúceho z podniku sa pýtal či nepracuje v sklade. Keď narazil na skladníka, spýtal sa ho, koľko zarába. Keď si vypočul sumu, okamžite mu ponúkol o 30% viac s tým, že treba k nim nastúpiť pred Vianocami. Kradol mi ľudí!
Mimochodom, z tej zmeny vtedy neodišiel nikto.
Priznávam, ľudí som kradol aj ja. Nie takto na hulváta pred fabrikou a každého do radu, ale sofistikovane a na vyššie pozície. Ideálnym kandidátom na krádež bol niekto talentovaný od konkurencie. Bolo lepšie ukradnúť si ho, ako s ním bojovať na trhu. Raz sa podarilo ukradnúť nám, inokedy sme boli okradnutí my. Bol to boj.
Nedávno ma požiadal klient, aby som preňho urobil hodnotiaci pohovor s kandidátom na vysokú manažérsku pozíciu v zahraničí. Išlo o skvelého, no jediného kandidáta. Tak som mu pri prezentácii výsledkov pripomenul, že s jediným kandidátom sa nedá robiť selekcia. On mi na to rozpovedal príbeh, ako dlho toho človeka pozná, aký si vytvorili vzťah. Ako pozná firmu, pre ktorú ten človek pracoval, a aké výsledky tam dosahoval. Išlo o konkurenčnú firmu a klient sa s ním zoznámil, keď si riešil osobné potreby. Úspešne ho ukradol.
Je to vôbec kradnutie alebo šikovne využitý gerilový headhunting? Kľúčoví ľudia sú tak dôležití pre prežitie firmy, že sa doňho zapájajú priamo majitelia firiem a neberú si servítky. Lepšie to už nebude.
Dôležité je uvedomiť si, že ako ukradnete zamestnanca vy, podobne môžete byť okradnutí a je to úplne v poriadku. Ľudia chodia do práce nie pre to, že vás majú radi, ale preto, aby sa mali dobre. Chcú dobre zarobiť, cítiť naplnenie prácou a chcú, aby sa zamestnávateľ snažil odstraňovať prekážky, ktoré im bránia v hladkom pracovnom výkone. Ak majú dobrý vzťah so zamestnávateľom alebo sú hrdí na značku, pre ktorú pracujú, sú to bonusy navyše. Zamestnanecké benefity a firemná kultúra sú putá, ktoré ich u vás držia. Starajte sa o svojich ľudí, aby vám ich nebolo jednoduché ukradnúť, podobne, ako mne neukradli spomínanú zmenu skladníkov.
Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.