Ticho je silnejšie ako krik.

V dnešnom rušnom svete je ticho často podceňované. Sme zvyknutí na nepretržitú komunikáciu, rýchle rozhodovanie a reakcie. Avšak práve v tichu sa skrýva neuveriteľná moc. Ticho, ako pauza v priamej reči dokáže ovplyvniť rozhodovanie, zlepšiť komunikáciu a zvýšiť efektivitu vo vyjednávaniach. Poďme sa pozrieť na to, ako môže ticho zmeniť dynamiku vo vašej komunikácii.

Spomeniete si na situáciu, keď ste, ako dieťa dúfali, že príde od mamy či otca skôr krik ako nepríjemné a ťaživé ticho? Možno si spomeniete na inú situáciu, keď na vás ticho v komunikácii pôsobilo ako ťaživé závažie. Podobne si môžete spomenúť na momenty, kedy ste mali radšej zostať ticho vy a dodnes si vyčítate, že ste v ten moment neprestali rozprávať alebo kričať.

Použitie ticha alebo pauzy v priamej reči môžete využiť na niekoľko spôsobov:

  1. Ak chcete zvýrazniť to, čo ste práve povedali, alebo, čo sa ešte len chystáte povedať, zostaňte ticho. Ide o tzv. dramatickú pauzu a pôsobí rovnako dobre pred širokým publikom ako aj v rozhovore jeden na jedného.
  2. Využite ticho po tom, čo vám bola položená otázka. Uprednostnite premyslenú odpoveď pred prchkou pohotovou odpoveďou. Ten, kto kladie otázku, akceptuje pár sekúnd ticha. Ak to nevydrží a pokračuje v rozvíjaní otázky, môže vám prezradiť viac, ako by sám chcel. Často sa stane, že vám ponúkne pre neho najvhodnejšiu odpoveď, a to môžete proti nemu použiť. Táto technika sa často využíva pri vyjednávaní.
  3. Buďte ticho, keď položíte otázku. Dajte druhej strane priestor na sformulovanie odpovede. Potlačte pocit trápneho ticha a podľa situácie čakajte a sledujte protistranu pár sekúnd. Sledujte neverbalitu druhej strany a tá vám napovie, čo sa deje. Zvlášť, keď sa už nadychuje na odpoveď, buďte ticho. Ten, kto dokáže túto techniku používať v rozhovore, nezriedka ovládne celý rozhovor.
  4. Keď vyzvete alebo požiadate ľudí, aby sa vyjadrili, alebo, aby niečo povedali, zostaňte ticho. Ak hovoríte na viac ako dvoch ľudí, napríklad na svoj pracovný tím, dovoľte tímovej dynamike, aby sa prejavila. Buďte po výzve ticho dlhšie aj minútu či dve. Sledujte, čo sa deje a odpoveď príde.
  5. Zostaňte ticho, ak vás niekto komunikačne zaskočí. Využite túto pauzu na utíšenie vlastných emócií a pokúste sa nájsť racionálny spôsob reakcie. Ak sa vám v tejto situácii podarí udržať očný kontakt s “útočníkom”, vo väčšine prípadov dôjde z jeho strany k pokusu o nápravu a zjemneniu komunikácie. Často sa vám aj ospravedlní. Táto technika pôsobí na verbálneho útočníka deeskalačne.
  6. Ak chcete získať skutočnú pozornosť, zostaňte ticho. A buďte ticho, kým auditórium úplne nestíchne. Začnite rozprávať až, keď počuť lietať muchy. Túto metódu využite, keď stojíte pred publikom. Ľudia v publiku sa budú medzi sebou sami utišovať, aby zistili, čo im chcete povedať.

Ticho nie je iba absenciou zvuku. Použitie ticha či pauzy v reči, ako stratégie v komunikácii a vyjednávaní vás privedie k lepšiemu porozumeniu, vytvoreniu priestoru pre kreativitu aj posilneniu dôvery vo vzťahoch. 

Doprajte ticho aj sami sebe, čas medzi sviatkami je na to ideálny. Naplánujte si jednu hodinu denne, kedy budete len sami so sebou a svojimi myšlienkami, a sledujte, čo sa začne diať. Želám vám šťastné a veselé…

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Video kurz pre vás

Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.

Viac informácií
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov