„Prestaňte hľadať a začnite ponúkať!“ Túto vetu sme s kolegom Milošom Svitekom povedali prvýkrát na našich Employer Brandingových workshopoch už v roku 2017. Za tie roky sa zásady Employer Brandingu a HR marketingovej komunikácie stali štandardom medzi profesionálmi. Napriek tomu stále prevláda koncept „HĽADÁME“.
Prečo je to problém?
Lebo to, ako postavíte inzerát, rozhoduje o tom, akí ľudia a s akou motiváciou na váš inzerát zareagujú.
Ako sa zrodil nový prístup
Musím vám to rozpísať v príbehu. Keď sme s Milošom vytvárali HEROES- EMPLOYER BRANDING, potrebovali sme si ujasniť základné pojmy. Ja z pohľadu personalistu, on z pohľadu marketéra-komunikátora. Často sme sa aj interne „posekali“, kým sme sa nakoniec zjednotili.
V tomto procese som bol jeho prvý HR profesionál, ktorého musel presvedčiť. A keď dokázal presvedčiť mňa, vedel som, že presvedčí aj iných.
Jedna zo zásadných otázok bol koncept písania inzerátu a inej HR marketingovej komunikácie. V tej dobe to bola doména personálnych oddelení a ja osobne som za tie roky takto hľadal a nachádzal stovky ľudí ročne.
A predstavte si, že mi teraz marketér hovorí: „Personalista nemôže písať inzeráty! Trh sa zmenil. To, čo fungovalo v minulosti, teraz už nefunguje. Teraz to musí robiť profík – copywriter!„
Priznávam, mal som problém mentálne sa s tým vysporiadať. No nedalo sa inak – musel som uznať, že má pravdu.
V čom je rozdiel medzi „hľadáme“ a „ponúkame“?
Ak „hook“ vášho inzerátu začína slovom HĽADÁME, znamená to, že niečo nemáte, že ste v defenzíve. Hľadá len ten, kto niečo stratil alebo mu niečo chýba, je v núdzi a silne niečo potrebuje nájsť. Jednoducho je v pozícii slabšieho.
Ako asi prídu naladení kandidáti na pohovor k zamestnávateľovi, ktorý len niekoho potrebuje? Jednoznačne sa cítia nenahraditeľne a ako tí, ktorých potrebujete vy. Tak sa aj budú správať: meškajú na pohovor, žiadajú vyššiu mzdu, ako je v ponuke, pýtajú viac – lebo ich hodnota v kontrakte zvanom pracovný pomer je determinovaná vašou núdzou. Táto hra ich stavia do polohy spasiteľov.
Ako sa ale budú cítiť ľudia, ktorí prídu na pohovor na inzerát postavený na ponuke? A čo ak tá ponuka bude trafiať na užšiu cieľovku a bude pre ňu naozaj dôveryhodná a atraktívna?
Takto oslovení kandidáti sa budú cítiť ako tí, ktorí chcú získať ponúkaný job. Sú si vedomí, že súťažia a tak sa k tomu aj budú stavať. Prídu včas, nebudú mať prehnané nároky a budú sa usilovať získať ten job.
Nevýhodou takéhoto prístupu je, že tých CV príde menej. No budú kvalitnejšie. Predsa len je lákavejšie byť v polohe spasiteľa, ako súťažiaceho. „Hook“ takéhoto inzerátu začína PONUKOU.
Dáva vám to zmysel?
Ak áno a koncept ponuky vás zaujal, ale hovoríte si: „Sme obyčajný zamestnávateľ, nemáme čo atraktívne ponúknuť a nechceme v inzercii zavádzať či klamať“ – tak sa mýlite!
Ak pre vás pracujú ľudia dlhšiu dobu, robia to z nejakého dôvodu. Ak hľadáte im podobných, to je cesta k riešeniu. Dá sa totiž zistiť, prečo u vás ľudia stále pracujú a ponuku (EVP) postaviť okolo toho.
Chce to ale trochu sústredenej práce a v závere niekoho, kto vám tú komunikáciu pomôže zostaviť. Môže to byť AI alebo my v HEROES-EB.
Pamätajte!
Tí, čo hľadajú, nie sú atraktívni. Naopak, tí, čo ponúkajú, vyčnievajú a oslovujú typ ľudí, ktorý sa im hodí do tímu. Lebo sú sebavedomí a majú čo ponúknuť.
Ak vám „HĽADÁME“ nefunguje tak, ako potrebujete, pokúste sa to zmeniť na ponuku. Ak neviete, ako to uchopiť tak, aby to bolo uveriteľné a atraktívne, napíšte cizinsky@heroeseb.sk a verím, že vám pomôžeme.
Kurzy som navrhol pre ľudí, ktorí chcú rásť – nie v teórii, ale v reálnom svete práce. Ak medzi nich patríte, ste tu správne.