Kľúčom k zamestnancom pre malé a stredné firmy je efektívny Employer Branding.

Budovanie zamestnávateľskej značky (Employer Branding) naozaj nieje téma len pre veľkých zamestnávateľov. Nie je to ani o šťastí vašich zamestnancov v práci. Ide o dlhodobú business stratégiu, ktorá rieši pálčivý problém nedostatku pracovnej sily na trhu práce. V tomto článku si preberieme, o čo môžu oprieť budovanie Employer Brandingu majitelia alebo manažéri v malých a stredných podnikoch a to čo najjednoduchšou formou.

Ak si zúfate, že neviete nájsť dostatok kvalitných zamestnancov pre váš projekt alebo do vašej firmy, položte si dve základné otázky:

  1. Aká je zamestnávateľská značka (Employer Branding) vašej firmy v očiach vašich zamestnancov a potenciálnych kandidátov?
  2. Aká je vaša ponuka pre potenciálnych zamestnancov? Teda aké je vaše EVP (Employee Value Proposition)?

Bez objektívnych odpovedí na tieto dve otázky nedokážete strategicky (dlhodobo a cieľavedome) pracovať s jedným zo zdrojov nevyhnutných pre úspech vášho podniku – s ľudskými zdrojmi. Ako teda na to či máte 5 alebo 50+ zamestnancov? 

Nebojte sa toho! Cudzie výrazy a skratky vás nemusia desiť. Garantujem vám, že už dnes máte svoj Employer Brand a aj EVP. Otázkou je či fungú a pracujú pre vás alebo naopak proti vám.

Employer Branding

V týchto bodoch nájdete zjednodušený postup a popis nevyhnutných krokov k tomu, ako začať budovať svoju zamestnaneckú reputáciu. Vaša reputácia je váš brand, tento krát na trhu práce.

  1. Aká ste zamestnávateľská značka? Spýtajte sa vašich zamestnancov! Ak dokážete získať kritické odpovede na otázky súvisiace s tým, ako sa vaši zamestnanci u vás cítia, čo ich u vás teší a naopak, čo im vadí, máte dobrý základ.
  2. Keď už viete, ako ste na tom, urobte si plán a zadefinujte si, aká chcete byť zamestnávateľská značka do budúcna. Pomenujte si tak svoju víziu a hodnoty, ktoré vám tento cieľ pomôžu sledovať.
  3. Komunikujte! Nič nieje v budovaní Employer Brandingu dôležitejšie, ako komunikácia so svojimi zamestnancami. Tá komunikácia musí byť obojsmerná, teda musíte sa naučiť počúvať s porozumením. Počúvať aj nepríjemnú spätnú väzbu a schopnosť odstraňovať bariéry, ktoré musia vaši zamestnanci prekonávať, aby mohli podať pracovný výkon alebo eliminovať kaziče dobrej pracovnej atmosféry. 
  4. Váš osobný vzťah s vašimi zamestnancami priama komunikácia a uveriteľná snaha o odstraňovanie bariér v pracovnom výkone sú vaše top zbrane v porovnaní s veľkými firmami. Vo veľkých firmách majú totiž zamestnanci pocit, že sú skôr čísla ako ľudia. Že sú len zdroje. Vy im naopak môžete dávať pocit, že sú pre vás ľudské zdroje a že vám na nich naozaj záleží.

Špičkovo nastavený Employer Brand sa buduje dlhodobo a jeho dokonalým prejavom je priťahovanie záujemcov o prácu bez nutnosti inzercie. Ste už tam?

Asi ste si všimli, že nepíšem o šťastí vašich ľudí v práci. Nemajte ambíciu robiť ľudí v práci šťastnými. Pracujú u vás primárne pre mzdu a najviac ocenia ak vedia, čo majú robiť a prečo; poriadok v procesoch bez chaosu a stresu; bezpečné pracovisko; funkčné nástroje a pomôcky; šéfa, ktorý ich vypočuje a hmatateľne im pomáha v tom, aby sa im ľahšie pracovalo. Pocit z dobre vykonanej práce je najväčší motivátor vrátiť sa na pracovisko aj na druhý deň a prípadne priviesť aj kamaráta.

EVP 

To, čo poskytujete zamestnancom za prácu nie je len mzda. Tieto prvky musí obsahovať kvalitná ponuka pre každé pracovné miesto alebo pre skupinu podobných pracovných pozícií zvlášť, keď koncipujete pracovnú inzerciu:

  1. konkurenčná a zrozumiteľná mzdová ponuka
  2. aké zamestnanecké benefity poskytujete
  3. aké vzdelávacie a kariérne možnosti môžete zamestnancom poskytnúť
  4. v akej firemnej atmosfére vaši ľudia pracujú
  5. aká firemná kultúra vládne vo vašej firme 
  6. alebo čo iné originálne viete poskytnúť

Toto všetko treba porovnať s tým, čo ponúka vaša konkurencia na pracovnom trhu podobným pracovným pozíciám. Konkurenčné ponuky hľadajte napríklad v pracovných inzerátoch. Na základe tohto porovnania upravte ponuku tak, aby tá vaša bola atraktívnejšia. Popíšte ju jazykom, ktorému budú rozumieť vysnívaní kandidáti a zverejnite ponuku tam, kde sa taký potenciálni kandidáti nachádzajú. Použite formu, ktorá týchto kandidátov nadchne.

Riziká 

Aj pri najúprimnejšej snahe a osobnom nasadení zvyšovať hodnotu Employer Brandingu vašej firmy môžete naraziť a čiastočne neuspieť. Dôležité je pochopiť, čo sa stalo, odstrániť chybu a pokračovať v nastavenej vízii.

Najčastejšie chyby:

  1. Nezvládnutá objektivizácia spätnej väzby od zamestnancov. Tento fenomén hrozí vtedy, ak sa pýtate len podriadených, ktorí nie sú voči vám kritický alebo úprimný. Prípadne ak sa zamestnanci obávajú odpovedať na vaše otázky. Tiež môžete neporozumieť tomu, čo vám ľudia hovoria, lebo vy viete, čo je pre nich najlepšie. Riešenie je použiť na zber spätnej väzby anonymný dotazník alebo využiť externého konzultanta.  
  2. Zle zadefinovaná konkurencia. Zamyslite sa nad tým, s kým sa vo vašej lokalite porovnávate. Pre porovnanie vášho EVP si vyberte toho najsilnejšieho rivala s najlepšou ponukou.
  3. Naštrbená dôvera. Ak je naštrbená z minulosti, musíte byť v komunikácii veľmi otvorení a schopní pomenovať vlastné zlyhanie alebo ponúknuť dôveryhodnú a jasnú víziu a stratégiu, ako ju chcete napĺňať. 
  4. Vnútorná spravodlivosť. Ak je vo vašej firme silne prítomný pocit, že nieste férový alebo spravodlivý, je takmer nemožné nadchnúť takýto kolektív pre akúkoľvek víziu. Treba, ako prvé napraviť nespravodlivosť. 
  5. Váš čas a energia sú nevyhnutné pri budovaní zamestnávateľskej značky. Delegujte niektorú zo svojich činností na kolegu a uvoľnite si pravidelnú časovú dotáciu pre túto tému. Zo začiatku minimálne hodinu naplánovaných aktivít denne. Neskôr bude stačiť hodina týždenne. Predsa len každý zdroj žiada od vás nejakú cenu.

Verím, že sa mi podarilo v zjednodušenej forme popísať vám zrozumiteľný návod, ako vystavať úspešnú stratégiu Employer Brandingu. Ak vám to nepríde jednoduché, zavolajte si na pomoc experta, ktorý sa tomu venuje a pomôže vám s nastavením stratégie alebo vám pomôže zostaviť atraktívnu ponuku (EVP). Pokojne môžete napísať aj mne.

Držím vám palce.

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Pre výber služieb ktoré poskytujem kliknite sem

Ak hľadáte odpoveď na otázku v oblastiach, ktorým sa venujem napíšte mi prosím do komentárov. Témy, ktoré sa budú opakovať sa pokúsim spracovať a odpovedať.

Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov