Dnes viac, ako kedykoľvek doposiaľ musíme využívať všetky dostupné prostriedky na rozvoj svojho podnikania. Jedným z týchto neoceniteľných nástrojov je profesionálna sociálna sieť LinkedIn, ktorá nie je určená len pre veľké korporácie. Malé a stredné podniky by mali túto platformu vnímať ako príležitosť, ktorá môže viesť k novým obchodným kontaktom, vzdelávaniu, inováciám a získavaniu kvalitných zamestnancov či dokonca investorov.
Nepôjde to zo dňa na deň. LinkedIn je sociálna sieť so všetkými charakteristikami, ktoré k tomu pojmu patria. Má však svoje špecifiká. Váš profil je vaše digitálne CV, i keď podnikáte celý život, oplatí sa uviesť všetky míľniky a úspechy, ktoré ste dosiahli. Zároveň je to vaša reklama alebo referencia, ktorú si prečíta každý potenciálny partner. Rovnako aj vy si môžete pozrieť tohto partnera, aby ste sa uistili, s kým idete robiť business.
Kým sa dostanete k businessu, musíte sa “socializovať”. Vyhľadáte si ľudí podľa oblastí, o ktoré sa zaujímate a pošlete im žiadosť o prepojenie. Kým vám žiadosť neschvália, neviete s nimi komunikovať priamo. Aby s vami komunikovať chceli, musíte mať zaujímavý profil a musíte byť na sieti aktívny. Zdieľať zaujímavý obsah, vlastné myšlienky, komentovať posty iných ľudí a vytvárať o seba záujem. Vtedy si vás všimnú ľudia a aj algoritmus.
Na LinkedIne nájdete expertov, ktorí vám pomôžu začať. Ide samozrejme o platenú službu napr. https://www.linkedin.com/in/mikiplichta/ alebo https://www.linkedin.com/in/kristinacichykovacikova/. Ak sa chcete niečo naučiť bez platenia, vypočujte si sériu podcastov od neortodoxných a vtipných, zároveň na LinkedIne najúspešnejších slovenských podnikateľov pod značkou LinkedIn kolotočári https://www.linkedin.com/company/linkedin-kolotocari/. Dozviete sa napríklad aj to, ako sa dá na LinkedIne nájsť zahraničný investor do vlastnej firmy alebo ako sa dá na LinkedIne predávať hnoj … no aj mnoho iných inšpirácií.
Ak som uviedol hore to, čo môžete na LinkedIne dosiahnuť takmer nemá limity. Toto sú vaše elementárne príležitosti:
1. Rozvoj B2B vzťahov.
LinkedIn je ideálnym miestom pre podnikateľov, ktorí majú obchodné partnerstvá s inými firmami. V segmente B2B (business-to-business) je táto sieť centrom pre komunikáciu, získavanie zákaziek, výmenu nápadov a budovanie dôvery. Malí a strední podnikatelia môžu využiť túto platformu na posilnenie existujúcich obchodných vzťahov a nájdenie nových obchodných príležitostí. Ak budete komunikovať v anglickom jazyku, môžete nachádzať zákazníkov po celom svete.
2. Nábor nových zamestnancov.
LinkedIn nie je len miestom pre firmy hľadajúce obchodné príležitosti, je to tiež skvelé miesto pre nábor nových talentovaných zamestnancov. Malé a stredné podniky môžu vytvárať firemné profily, zdieľať svoju firemnú kultúru a hodnoty, a tak získavať pozornosť potenciálnych zamestnancov. Lepšie však fungujú osobné profily majiteľov firiem, cez ktoré viete komunikovať to, čo potrebujete. Týmto spôsobom sa vám otvára nový kanál aj pre nábor, kde môžete nájsť kvalifikovaných zamestnancov.
3. Vzdelávanie a inšpirácia.
LinkedIn je bohatým zdrojom informácií a možností vzdelávania. Podnikatelia môžu sledovať relevantné profily a stránky, čítať odborné články a zapájať sa do diskusií, čím sa udržiavajú v obraze o novinkách v ich odvetví. Táto platforma vám poskytuje možnosť inšpirácie prostredníctvom príbehov úspešných podnikateľov a odborníkov.
4. Profesionálne prostredie bez nenávisti.
Na rozdiel od iných sociálnych sietí je LinkedIn známy svojím profesionálnym prístupom a toto rešpektujú aj jeho užívatelia. Samozrejme aj tu sa dočkáte kritiky či nesúhlasu, no takmer výhradne je písaný kultivovaným spôsobom. Osobne som tam ešte nezachytil nenávistné prejavy a vulgaritu. Ak sa teda chcete socializovať na digitálnej sieti, ale odrádza vás hrubosť a vulgarita, tu sa budete cítiť dobre.
Podobne, ako tu aj na LinkedIne začínam publikovať svoje témy. Sústredím sa na Employer Branding a v sérii článkov budem zverejňovať skúsenosti a najlepšie praktiky, ktoré som v tej téme za ostatné roky získal. Ak chcete, tu nájdete prvý článok https://www.linkedin.com/pulse/chceme-nov%2525C3%2525A9-evp-ako-n%2525C3%2525A1m-urob%2525C3%2525ADte-emil-%2525C4%25258Di%2525C5%2525BEinsk%2525C3%2525BD-ecp5e%3FtrackingId=VzRCbOhvQpGc2z93nKSDww%253D%253D/?trackingId=VzRCbOhvQpGc2z93nKSDww%3D%3D
V konečnom dôsledku by mal byť LinkedIn neodmysliteľnou súčasťou online stratégie malých a stredných podnikov. Je to miesto, kde môžete rásť, vzdelávať sa, budovať svoju zamestnaneckú značku a objavovať nové obchodné príležitosti. Takže ak ešte nie ste na LinkedIne, je najvyšší čas sa pridať a odhaliť všetky výhody, ktoré môže pre váš podnik ponúknuť.
Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.