Riešenie je APN. Viete čo to je? Ide o starú techniku používanú manažérmi po celom svete. APN je skratka: Alternatívny Pozitívny Návrh.
Podnikatelia a manažéri sa často stávajú obeťami svojej vlastnej viery v to, že oni jediný vedia najlepšie vyriešiť problémy svojich zamestnancov plynúce z výkonu práce, respektíve z plnenia pracovných úloh. Dokonca mnohí veria tomu, že to je ich povinnosť, práca a kľúčová zodpovednosť. Opak je však pravdou.
Úloha manažéra či podnikateľa je oveľa komplexnejšia. Mal by sa venovať viacerým stratégiám, rozvoju, novým príležitostiam či kľúčovým obchodným partnerom. Ak sa však venuje príliš často “neriešiteľným” požiadavkám svojich zamestnancov, stáva sa z neho takzvaný mikro-manažér. Nemá čas a neskôr ani energiu riešiť svoje základné komplexné úlohy. Veľmi pekne sa to prejavuje, keď sa mikro-manažérovi zvýši počet zamestnancov vo firme či tíme. Šéf nerobí nič iné, len rieši požiadavky a problémy, ktoré mu prinášajú jeho podriadení a svoje dôležité povinnosti odkladá. Štýl vedenia ľudí formou mikromanažment prestáva fungovať, lebo deň má len 24 hodín. Z takéhoto kolotoča je veľmi ťažké vystúpiť.
APN je nástroj, ktorý by mal používať každý podnikateľ a manažér bez ohľadu na počet svojich zamestnancov. Princíp tohto nástroja spočíva v motivácii podriadených ku snahe, aby za vami prichádzali už s návrhmi riešení vzniknutých problémov.
Ako to dosiahnuť? Je to veľmi jednoduché: prestaňte tie problémy riešiť! A ak, tak len veľmi výnimočne. Namiesto toho, že preberiete zodpovednosť za riešenie problému, požiadajte toho, kto vám ten problém prinesie, aby sa zamyslel, ako sa dá problém vyriešiť a aby sa za vami vrátil až keď bude mať návrhy riešení. Požiadajte ho o APN – alternatívny pozitívny návrh riešenia daného problému.
Budete prekvapený reakciami. Najskôr príde odpor a výhovorky, napríklad, že predsa to je vaša zodpovednosť, že on / ona nevie čo s tým a podobne. Vtedy musíte zamestnanca podporiť, motivovať ho, prejaviť mu dôveru, nasmerovať ho, napríklad za starším kolegom, nech mu poradí a podobne.
Ale pozor! Keď zamestnanec príde s riešením, nech je akékoľvek, nikdy ho nesmiete zosmiešniť a ani zhodiť. Naopak, vždy musí prísť pochvala za snahu. Po tom diskusia, napríklad čo všetko bral zamestnanec pri hľadaní riešenia do úvahy a podobne.
Ak je návrh riešenia v poriadku, tak ho schváľte, zamestnanca pochváľte a aj pred tímom hovorte o tom, ako problém vyriešil daný zamestnanec. Nikdy si neberte autorstvo riešenia vy.
Ak má riešenie nedostatky, korigujte ich no tak, aby ste sa žiadnym spôsobom negatívne nedotkli osobnej integrity zamestnanca. Jednoducho povedané, nemôžete ho zahanbiť alebo znemožniť či kritizovať. Len vtedy pozitívne akceptuje, že vy ste šéf, že máte viac skúseností a bude vďačný za príležitosť, že sa mohol prejaviť aj v inej polohe než to bolo bežné doteraz.
Berte do úvahy, že každý človek má nejakú intelektuálnu kapacitu. Náročnosť úloh musí byť pre tento intelekt výzvou, nie prekážkou. Mnoho ľudí vás prekvapí, keď zistíte, že dokážu oveľa viac, ako ste od nich očakávali. Iní vás zase sklamú, keď vaše predpoklady nebudú napĺňať. Hodnotenie výkonnosti vašich zamestnancov dostane nový parameter.
Zmena nenastane zo dňa na deň. Zamestnanci vás budú dlho skúšať, či si nevezmete ich aktuálny problém. Vašou úlohou je v nastavení APN zotrvať. Týmto prístupom si budete budovať lojálny a motivovaný tím ochotný riešiť všetky problémy. V takomto prostredí sa budú zamestnanci neustále rozvíjať, pracovať na sebe a bez obáv vám prinášať nové vlastné nápady riešení.
Bonusom navyše bude to, že vy získate potrebný čas na skutočnú podnikateľskú či manažérsku prácu.
Zásadnou otázkou je či to unesie vaše ego. Postupne sa stane to, že nebudete nositeľom každého rozhodnutia. Ak zvládnete vlastné ego, pustite sa do toho, APN vám môže pozitívne zmeniť život!
Držím vám palce!
Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.
Super popísané … ego vie byť veľká prekážka