5 kroková stratégia riešenia konfliktov

Konflikty v podnikaní sú nevyhnutné a pre mnohých podnikateľov môžu byť výzvou, najmä ak sú konfrontovaní so spornými otázkami so svojimi zamestnancami alebo obchodnými partnermi. Ako podnikateľ sa často môžete ocitnúť v situácii, kde je konflikt nevyhnutný. Dôležité je vedieť, ako ho riešiť konštruktívne.

Jednotlivé kroky stratégie:

  1. Vnútorné win-win nastavenie.
  2. Povedzte si “Dosť!” emóciám.
  3. Buďte otvorení a počúvajte.
  4. Spoločne hľadajte riešenia.
  5. Na detailoch riešenia záleží.

Prejdime si jednotlivé kroky detailnejšie.

1. Vnútorné win-win nastavenie.

Mentálne sa nastavte na win-win výsledok riešenia konfliktu. Môže to byť kľúčom k možnej dlhodobej spolupráci. Win-win vyriešenie konfliktu znamená víťazstvo pre obe z dotknutých strán. V konfliktoch nás často prevalcuje nutkanie súťaživosti alebo dominancie ega s potrebou druhú stranu zničiť. Tu už zapíname prvý gombík košele zle a všetko, čo sa pokúsime urobiť po tom, nebude mať optimálny výsledok. Napríklad, ponúknite partnerovi v konflikte ústretový krok a pokojne pomenujte to, že nechcete nad ním v konflikte vyhrať, ale že sa snažíte dosiahnuť optimálne riešenie.

2. Povedzte si “Dosť!” emóciám.

Keď sa v konflikte stráca racionálny prístup, je dôležité oddeliť emócie od racionálnych slov. Emócie sa šíria ako vírus. Keď opantajú vášho partnera v konflikte, ľahko začnú ovládať aj vás. Vtedy sa môžete zastaviť a pomenovať to, čo sa deje. Napríklad povedzte, že vás začína ovládať hnev a navrhnite pauzu v debate. Alebo pomenovanú vlastnú emóciu zosmiešnite a urobte si z nej žart. Napríklad: “Už sa vyjadrujem, ako moja mama”. Strategicky pomenúvajte len vlastné emócie, ktoré sa vás pokúšajú ovládnuť, nikdy nie emócie partnera v konflikte. Ak sa dotknete emócií protistrany a začnete ich pomenúvať alebo hodnotiť, tak v partnerovi spustíte emočnú búrku a jeho rácio úplne odíde. Keď váš partner uvidí, ako sa pokúšate ovládnuť vlastné emócie, lepšie si uvedomí vlastné emočné prejavy a začne ich tiež korigovať. Vašim cieľom je udržiavať si chladnú hlavu a riešiť problémy na základe faktuálnych argumentov.

3. Buďte otvorení a počúvajte.

Aktívne počúvanie je kľúčové. Niekedy sa konflikty môžu rozptýliť len tým, že si vypočujete názory a pocity druhej strany. Uistite sa, že ste otvorení novým návrhom a nezatvárajte sa pred alternatívnymi riešeniami. Pokus o porozumenie pohľadu vášho partnera v konflikte môže byť kľúčom k objasneniu celej situácie. Aktívne počúvanie a otvorená komunikácia môžu odhaliť skryté obavy alebo potreby vašej protistrany, ktoré môžu viesť k lepšiemu riešeniu. O aktívnom počúvaní nájdete v mojom blogu samostatný článok.

4. Spoločne hľadajte riešenia.

Namiesto trvania na svojom stanovisku sa snažte spolupracovať na hľadaní riešenia, ktoré bude akceptovateľné pre oboch. Navrhnutie alternatívnych spôsobov alebo kompromisov môže pomôcť nájsť vyvážené riešenie. Spoločné hľadanie nových prístupov a experimentovanie s alternatívami môže viesť k objaveniu efektívnejších riešení. Vyzvite partnera na návrh riešenia a pokúste sa v ňom hľadať niečo pozitívne, čo môžete spoločne rozvíjať. Môže vás to priviesť k úplne inému kreatívnemu riešeniu. Využívanie konfliktu sa bežne používa v tímoch kreatívneho priemyslu. Pracovný pozitívny konflikt je často ich bežnou pracovnou rutinou.

5. Na detailoch riešenia záleží.

Každá vojna končí dohodami. Aj pri uzatváraní konfliktu príde k dohode. Napríklad aj na tom, že sa neviete dohodnúť. Počas uzatvárania takejto dohody je dôležité venovať pozornosť detailom. Dohoda na konkrétnych krokoch, termínoch a zodpovednostiach môže zabrániť opakovaniu konfliktu v budúcnosti alebo predchádza nejasnostiam. Výsledok stojí za tú námahu spísať detaily dohody okamžite po ukončení konfliktu. Tento uzáver vás vyčerpá menej, ako opakovanie celého konfliktu zase odznova.

Konflikt je nevyhnutná súčasť tvorby, budovania a riadenia. Je to teda súčasť aj podnikateľského a manažérskeho života. Stratégia 5 krokov riešenia konfliktov vám umožní efektívnejšie a konštruktívnejšie riešiť konflikty. To vás privedie k zlepšeniu kvality vašich nielen pracovných vzťahov a k trvalým riešeniam problémov.

Emil Čižinský
Personálny konzultant, mentor, kouč, auditor s viac ako 30 ročnou praxou

Video kurz pre vás

Tento kurz je určený pre každého, kto chce byť rešpektovaným šéfom, chce vedieť motivovať svojich ľudí k lepším výsledkom a chce si vytvárať funkčné vzťahy, nielen na pracovisku.

Viac informácií
Komentáre

Pridať komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře. Zásady spracovania osobných údajov